Armastuse 5 keelt lastele

Gary Chapman kirjutab raamatus "Armastuse 5 keelt lastele", et lapse emotsionaalne pagas tuleb täita enne, kui hakata õpetama või distsipliini nõudma. Armastusega täidetud pagasiga laps allub vanema juhatusele tõrkumata, tunneb ennast turvaliselt ja väärikana, tema enesehinnang on adekvaatne. Kuid kuidas olla kindel, et räägime lapsega ikka ühte armastuse keelt ning et me lapsele enda keelt vägisi peale ei suru? Oleme ju kõik kuulnud lugusid naistest, kes kurdavad, et mees neid ei armasta, sest ta pole seda peale abiellumist kordagi öelnud. Küll aga toob mees naisele lilli, teeb tähelepanelikke kingitusi, teeb hommikuti kohvi jms. Naisele on omane kasutada sõnade, mehele kingituste keelt. Armastus jõuab aga kohale alles siis, kui oleme õppinud ära teise inimese keele. 

Chapman arvab, et armastuse keeli on 5 ning et igal inimesel on omad eelistused. Need keeled on füüsiline puudutus, julgustavad sõnad, kvaliteetaeg, kingitused ja abistamine. Allpool on kirjeldatud kõigile viiele keelele iseloomulikud tunnused ning antud näpunäiteid, kuidas lapsele läbi talle omase keele armastust ja hoolimist näidata. 

Kuidas aru saada, milline on lapse armastuse keel? Loe läbi alljärgnevad kirjeldused ning mõtle, millist keelt laps ise kasutab teiste inimeste puhul. Kas ta tuleb tihti kallistama (puudutuste keel), või paneb ta hoopis oma mänguasjad kokku ja läheb kuulekalt õhtuti hambaid pesema (abistamise keel), või kiidab ennast häälekalt pärast uhke torni ladumist (julgustavate sõnade keel), või hüppab rõõmust, kui näeb, et oled poest toonud tema lemmikuid hommikukrõbinaid (kingituste keel)? Seda keelt, mida laps ise enim kasutab, vajabki ta teistelt. Mõtle ka enda peale. Milline keel on omane sulle, kuidas näitad oma armastust ja hoolimist ning mida ootad oma lähedastelt. 

Puudutused
Lapsele iseloomulik: talle meeldib puudutada ja kui teda puudutatakse. Laps otsib füüsilist lähedust ning kui ta seda piisavalt ei saa, võib ta muutuda pahuraks ning füüsiliselt liiga aktiivseks, mis võib viia haiget tegemiseni ja pahanduseni. Kallistused, musid, “Viska viis”, patsutused, kõditamine, sülle ronimine, soov süles või kukil olla, vanema seljas ukerdada ja ronida on lapsele kui õhk, mida ta vajab. Ta tunneb ennast väärtuslikuna ja turvaliselt, kui teda puudutuse või kallistusega tunnustatakse. Lapsele meeldivad sellised füüsilised tegevused nagu maadlemine, võidu jooksmine, enda mähkimine teki või vaiba sisse, lapsevanema peal ronimine. Laps võib tähelepanu saamiseks ka lüüa, ootamatult selga hüpata, liiga kõvasti kallistada, näpistada jms, sellisel juhul tuleb talle õpetada, millised puudutused on sobivad ja millised ei sobi ja teevad haiget.

Nõuanded täiskasvanule:
Hoia lapsel käest kinni (väiksematel lastel kõndides, enne magama jäämist, multikat vaadates jms)
Kallista tihti, hoia kaisus, puuduta, paita, masseeri, võta ümbert kinni
Osta lapsele kott-tool, kus ta saaks ennast mugavalt kerra tõmmata
Mässi laps teki sisse ja hoia teda kaisus
Laulge koos hoogsaid laule
Kõditage teda nii, et see oleks lõbus mäng teile mõlemale
Lugege koos lugusid ja muinasjutte, laps süles või kaisus
  
Julgustavad sõnad
Lapsele on iseloomulik rääkida, kuidas ta millegagi hakkama sai, mida ta hästi tegi. Tema lemmikväljendite hulka kuuluvad: Suurepärane! Hästi tehtud! Sa oled nr 1! Sa oled fantastiline! Sa said sellega hakkama! Laps naudib, kui tema kohta räägitakse häid sõnu, kui teda kiidetakse ning väljendatakse sõnadega seda, kui väärtuslik ja tähtis ja vajalik ta on. Toetavad ja positiivsed sõnad julgustavad teda. Ta väärtustab kiitust ning püüab vältida kriitikat.

Nõuanded täiskasvanule:
Jäta märkmepaberiga häid soove peeglile või sinna, kus laps neid märkab
Tee komplimente tema välimuse ja omaduste kohta
Räägi temast head ja positiivset, too välja tema oskused ja tugevused
Ütle tihti, et sa armastad teda ja hoolid temast, et ta on tähtis ja kallis
Tee temast laul või luuletus või laula viise, kus saad kasutada tema nime
Ole kiituste sõnastamisel konkreetne, too välja see, mis on lapsele iseloomulik ja omane

Kvaliteetaeg
Lapsele on iseloomulik soov teha asju koos talle tähtsate täiskasvanutega: vaadata koos filme, teha erinevaid tegevusi toas ja õues, minna välja sööma, mängida erinevaid mänge. Püüab saada sinu jäägitut tähelepanu ning naudib üks-ühele tegevusi. Tahab istuda sinu kõrval või soovib, et sa vaataksid teda samal ajal, kui ta mängib. Talle meeldib sõpradega koos olla ning võtta aega armastatud inimestega koos olemiseks. Lapse jaoks on märk hoolimisest ja lähedusest see, kui temaga tehakse midagi koos, kui ta tajub, et ühiselt veedetud aeg on nauditav ja tore. Ta tunneb end armastatuna, kui tema jaoks võetakse aega, et tema tegemiste vastu huvi tunda, teda kuulata ning tema tundeid mõista.

Nõuanded täiskasvanule:
Võta lapsega silmside, vaata talle otsa, kui temaga räägid
Võta lapse jaoks aega, ole kõigi meeltega kohal, kui temaga tegeled ja vestled
Tunne huvi lapse päeva kohta, küsi, kuidas tema päev läks
Pööra tähelepanu detailidele
Planeeri erilisi sündmusi, tehke koos väljasõite või reise
Sööge perega koos
Lugege koos
Seadke sisse uneaja rutiin

Kingitused
Lapsele on iseloomulik tunda heameelt, kui keegi neile midagi annab. Laps naudib erilisi kingitusi või üllatusi: sünnipäevakingid, üllatuste või maiuspalade välja teenimine, kui neile tehakse nende lemmiktoitu. Laps tunneb end armastatuna, kui talle olulised inimesed teevad talle kingitusi, ta vajab neid kui “armastuse sümboleid”. Palju väikseid sümboolseid kingikesi on tema jaoks parem, kui üks suur kink. Ta tajub, et ta on oluline ja et tema peale on mõeldud, kui talle kingitusi tuuakse. Oma sünnipäeval tahab ka kõige enam saada kinke.

Nõuanded täiskasvanule:
Hoia kodus väike varu sümboolseid kingitusi
Anna lapsele lill või kivike, mille õuest leidsid, talle on oluline, et mõtlesid ta peale
Jäta või too talle kingitus, kui oled ise pikemalt kodust ära
Käige koos poodlemas, et leida lapsele eriline kink
Korraldage tema sünnipäeval kingituste aardejaht

NB! tänapäeva kiire elutempo juures on oht hakata teisi armastuse keeli asjade ostmise ja kinkimisega kompenseerima. Nii muutuvad lapsed rahulolematuks, sest nad saavad sisimas aru, et aega ja armastust ei osta. 

Abistamine
Lapsele on iseloomulik: talle meeldib, kui tema heaks midagi tehakse: aidatakse majapidamis- ja koolitöödes, sõidutatakse teda sinna, kuhu tal on vaja minna, tehakse talle süüa. Laps tunneb end armastatuna, kui teda vajadusel abistatakse kas füüsiliste toimingute või otsuste tegemisel, teod on tema jaoks tähtsamad kui sõnad. Abi saamine on tema jaoks märk armastusest ja hoolimisest. Siinkohal ei tohiks abistamisega üle pingutada, sest lapsed on üsna kavalad ära kasutamaks olukordi, kus nad saavad teisi enda eest asju tegema panna.

Nõuanded täiskasvanule:
Tehke koos lapsega sporti, käige koos trennis
Töötage koos mingi projekti kallal
Tehke midagi koos aias või õues
Kontrollige tema koduseid koolitöid
Olge tema autojuht (vastavalt kokkulepetele ja reaalsele vajadusele muidugi)
Üllatage teda aeg-ajalt, tehes tema eest ära mõni majapidamistöö, mis on tema ülesanne (näiteks siis, kui laps on väsinud või talle on antud palju koduseid koolitöid).
Õpetage talle, kuidas teenindada ja üllatada teisi

Kasutatud allikad:
http://www.busykidshappymom.org/five-love-languages-printable-mom-guide/
http://ckisloski.blogspot.com.ee/2014/06/the-5-love-languages-for-children.html
Chapman, G., Campbell R. (2013) "Armastuse viis keelt lastele"


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kiindumussuhe ehk miks on beebi vajaduste rahuldamise nii tähtis?

Kui beebi köhib