Mänguteraapia traumatiseeritud lastega
Sissejuhatus
Ligikaudu
20 protsendil lastel esineb diagnoositav psüühikahäire, 10 protsendil nendest
võib häiret pidada äärmiselt funktsionaalseks. Kui tuua need numbrid USA
konteksti, siis 63 miljonist 11-14 miljonit last kannatab psüühikahäirete all
ja see number on tõusuteel.
Mänguterapeudid
töötavad 4 – 16 aastaste lastega, kes on kogenud traumasid (vägivald,
väärkohtlemine, hooletussejätmine, õnnetused, sõda, surm jne). Lapsed pärinevad
peredest, kus ei ole usaldust pereliikmete vahel või ei usaldata täiskasvanuid
üldiselt, nad tunnevad ennast väärtusetult. Nad on depressiivsed ja kinnised,
endassetõmbunud, ärevad, agressiivsed, trotslikud, ülivalvsad ja madala
enesehinnanguga. Nad kannatavad unehäirete, õudusunenägude all, keelduvad
voodisse minemast. Nende frustratsioonitaluvus on madal, neil võib esineda
probleeme õppimisega või arenguline mahajäämus. Umbes kolmandikul
traumatiseeritud lastest diagnoositakse posttraumaatiline stressihäire (PTSD). Tihti
sisaldab traumakogemus varajast või korduvat lähedussuhete katkemist. Lapse
turvalisus ja kindlustunne on katkestatud, luues nii psüühikale nõrga
emotsionaalse aluspõhja. Enamik lapsi ei kannata mitte ühe -, vaid
komplekstrauma (korduvate või kauakestnud traumatiseerivate sündmuste) all.
Taolised komplekstraumad põhjustavad pikaaegseid ja levinud emotsionaalseid
häireid. Lapse võime ennast ise rahustada, eneseregulatsioon ja
inimestevahelisi suhteid luua on purunenud.
Paljud
lapsed, kellega mänguterapeudid töötavad, ei suuda oma traumaatilistest
kogemustest rääkida isegi mitte kõige turvalisemas ja hoolivamas keskkonnas.
Mõndasid neist on hirmutatud või ähvardatud karistusega, enese, pereliikmete
või lemmiklooma vigastamisega. Teised ei julge kujutleda traumat, sest
kardavad, et trauma ”ujutab nad üle” ja nad ei tule enam sellega toime. Nad ei
taha traumat uuesti läbi elada. Traumajärgne ärevus on sarnane
tradistioonilisele tähelepanupuudulikkusele ja impulsikontrolli defitsiidile.
Seetõttu pannakse traumalastele tihti välja ADHD diagnoos ja antakse ravimeid,
mis suruvad küll impulsid maha, kuid ei tööta koos lapsega läbi traumakogemusi,
emotsioone ja mõtteid.
Mänguteraapia
ja mängul põhinevad sekkumised annavad lastele võimaluse võtta mitteverbaalselt
kontakti oma valu ja õudustega. Teraapial on tugev filosoofiline ja
teoreetiline aluspõhi ja selle tõhusust on näidanud mitmed empiirilised
uurimused.
Terapeudi roll
Terapeut
kui ”konteiner” – mänguteraapias laseb terapeut reeglina lapsel protsessi
juhtida. Terapeudi roll on kuulata, peegeldada, huvi tunda, olla 100% kohal ja
liikuda koos lapsega läbi protsessi. Võib öelda, et teraapiaprotsess on nagu
tantsimine, kus terapeut ja laps on paarilised ja terapeut liigub sinna, kuhu
laps juhib. Juhul, kui terapeut märkab, et laps on jäänud protsessi ”kinni”,
suunab ta last. Näiteks laps, kes elas üle autoõnnetuse, tuleb neljandat korda
teraapiasse ja mängib ainult rekka ja sõiduauto kokkupõrget ning lausub sinna
juurde ”ja siis said kõik surma”. Sellisel juhul võib terapeut panna lapse
vaatevälja näiteks kiirabiauto, mõned nukud vms, mis võiks aidata lapsel teemat
edasi arendada. Sealjuures ei soovita terapeut lapsele midagi, vaid kirjeldab
olukorda: ”huvitav, ma vaatan, et siin on üks kiirabiauto”, ”ma näen siin
autode kõrval mitut inimest” jne. Tundes last ja tema traumat, saab terapeut
enne lapse tulekut kujundada oma ruumi nii, et paneb võimalikud abistavad
mänguasjad ja muud vahendid kohtadesse, kus laps neid märkab. PTSD laste puhul
tekib teraapia käigus enamasti narratiiv, millele igal uuel korral midagi
lisandub. Terapeudi roll ei ole lapselt võimalikult palju trauma kohta infot
saada ja panna laps ilmtingimata sellest rääkima – vastupidi, terapeudi roll on
liikuda koos lapsega traumeerivatest mälestustest toimetulekustrateegiateni.
Mänguteraapias
kasutatavad võtted (kõrvalepõige mänguteraapia
väljaõppekursusesse):
Käpiknukud
(ka ”monster puppet” töötamaks laste viha, agressiivsuse ja muude tunnetega.
Nukk koosneb nn käpiknuku põhjast ja sinna külge kinnituvatest osadest, mis
annab igale lapsele võimaluse teha oma isiklik monster. Vt. pilti allpool),
mänguasjad, joonistamis- ja maalimistarbed, liiv, savi, plastiliin, käärid,
liim...
Mänguterapeudi
”ideaalne tööruum”. Pildilt puudub liivakast, mis on toodud alumisel fotol.
Esiplaanil liivakast,
riiulitel erinevad mänguasjad ja muud kõikvõimalikud vahendid.
Liivateraapia
seanss algab spontaanselt – olenevalt lapse valmisolekust ja soovist. Terapeut
on eelnevalt informeeritud lapse minevikusündmustest ja traumast. Liivateraapia
kast võib paikneda ka põrandal, olenevalt sellest, kuidas mugavam on.
Liivakasti loob laps oma loo. Terapeut võib last julgustada erinevaid vahendeid
võtma. Võib küsida, kui sa peaksid valima ema, siis kes see nendest
mänguasjadest võiks olla. Võib ka ette anda teema, näiteks ”minu kodu”, ”minu
perekond” jne. Kasutatakse nii kuiva
(klaas)liiva, kui ka märga liiva.
Näide:
Mänguteraapia
traumatiseeritud lastega – mõned võtted (jätkub
raamatu refereering)
Kui
trauma sümptomid on aktiveeritud, on lapsel vähenenud juurdepääs
toimetulekustrateegiatele, seetõttu on teraapia üks osa toimetulekurepertuaari
õpetamine ja suurendamine. Raamatu autor asub siis tööle tugipunktidega (ing.
props). Olulised on visuaalsed ja kehalised märguanded, mis tuletavad lapsele
meelde, et on vaja ”ümber lülituda”.
”Vihmavari”
Üks
näide sellest on ”toimetuleku vihmavari”. Laps kujutab endale ette, et hoiab
enda pea kohal suurt vihmavarju, mis kaitseb teda traumaga seotud ”sõnade vihma”
eest ja laseb leida toimetulekustrateegia. Lisaks vihmavarju visualiseerimisele
on terapeudil paberist värvilised vihmavarjud, mille tagumistele külgedele
kirjutatakse koos lapsega toimetulekustrateegia, mida eelnevalt õpiti ja
harjutati. Näiteks laps, kellele räägiti vanaema surmast nii, et ta tegi
viimase sügava hingetõmbe ja siis enam ei ärganud, ei julge enam sügavalt
hingata, sest äkki siis surem tema ka ära. Laps õpib sügavamalt hingama,
kasutades vihmavarju tehnikat ja pärast harjutamist kirjutatakse see vihmavarju
tagumisele küljele. Näiteks teeb laps päris vihmavarju lahti, istub selle all
ja hingab sügavamalt, samal ajal puistab terapeut sulgi, mis on mõeldud
iseloomustama kõike traumaga seonduvat vihmavarjule ning laps saab kogemuse, et
kui ta hingab sügavamalt, on ta nende
eest kaitstud. Samal põhimõttel töötab ”toimetuleku pirukas”, kus erinevatele
lõikudele kirjutatakse erinevad toimetulekustrateegiad.
Pabernukud:
Lastele
(kuni teismeeani), kelle jaoks terapeut võib osutuda ainsaks turvaliseks
täiskasvanuks, sobib meetod, kus pabernukkudele kirjutatakse affirmatsioon, mis
lapsele ikka ja jälle terapeudi poolt öeldut/tehtut meelde tuletab. Näiteks
pabernukk kuhu on kirjutatud ” Sa oled eriline”, või ”Meie eriline käepigistus”.
Lõpetuseks üks juhtum (Sally, 9a):
Sally
kannatab varasemast traumast tingituna separatsiooniärevuse all – ta ei suuda
emast eemalduda ja on koolis olles ärev. Mänguterapeut arendab Sally
toimetulekustrateegiaid ja ta õpib ennast tihedamini ise koolis rahustama. Õpetaja
tunneb kergendust nähes, et tulemus avaldub koolikeskkonnas. Sally ema tegi
ettevaatlikuks õpetaja rõõmustamine. Õpetaja nimelt ütles:” Tal läks palju
paremini sellel nädalal, ta ei vajanudki minult ühtegi kallistust”. Teraapia
eesmärk oli siiski see, et Sally suudaks hommikuti kooli minnes edukalt ”maha
jätta” oma ema ja olla oma eale sobivas keskkonnas ilma ärevust tundmata.
Mõtlemapanev on antud juhtumi puhul see, et õpetaja standard 9aastasele lapsele
kohase käitumise ja tõlgendus teraapia tulemuslikkusele on see, kui laps ei
küsi enam kallistusi.
Kasutatud
kirjandus:
Goodyear-Brown,
Paris (2009). Play Therapy with
Traumatized Children. John Wiley and Sons.
Moat,
Emma (2012). Mänguterapeudi väljaõppe
loengumaterjal.
Kommentaarid
Postita kommentaar